Loading...
X

Benodigd: een rijdende rechter

Bezit van een monumentaal pand schept verplichtingen. Iets meer nog dan als gewone huiseigenaar, ben je eraan gehouden om je stenen bezit in goede en ook zo authentiek mogelijke staat te houden. En dat kan met het verstrijken van de tijd een hele opgave zijn. Neem deze boerenschuur, gebouwd in 1880 in Kluse, vlak langs het spoortraject Hamm – Emden, waarvan het deel bij Kluse al in 1856 gereed kwam.

In de jaren na 1856 is er een spoor bij gekomen, omdat men naast passagiers ook steeds meer goederen over het spoor ging vervoeren en hoe meer tijd verstreek, hoe tallozer, langer en zwaarder de treinen werden. Toch schijnt dat tot op de dag van vandaag voor de constructie van de schuren geen probleem op te leveren, mogelijk hebben de bouwers daar in 1880 al rekening mee gehouden. Problematisch lijkt echter wel te zijn…

…de weg, die tussen boven geplaatste en deze schuur loopt: Bundesstraße 70 (B 70). Een drukke verkeersader die twee deelstaten doorkruist en loopt van Neermoor in het noorden tot het vlakbij het Ruhrgebied aan de Rijn gelegen Wesel. Die B70 was er niet in 1880 en werd toen ook niet voorspeld. Waarschijnlijk liep er een karrenspoor tussen deze schuren door, maar als je ziet wat daar nu dagelijks aan vrachtverkeer langs rijdt, dan is het voorstelbaar dat ook de degelijke ‘vakwerkbouw’ uit 1880 daar op den duur niet tegen bestand tegen is.
Draagmuren verzakken en delen van de gebouwen dreigen in te storten en vormen een gevaar voor onder anderen fietsers op het fietspad, dat vlak langs de schuur loopt, die ooit als ‘Speiselokal‘ is gebruikt.

En wie is verantwoordelijk als het mis gaat? De eigenares van de panden, die haar grond beschikbaar heeft gesteld voor datzelfde fietspad, zegt het onderhoud niet meer alleen aan te kunnen en wijst naar de regionale autoriteiten, die volgens haar moeten bijdragen in de kosten. En die autoriteiten wijzen weer terug onder verwijzing naar een verdrag dat hierover ooit is opgesteld en is ondertekend door de eigenares. Eenvoudiger kan ik dit conflict niet verwoorden.

Hij kan per spoor komen of over de B 70. Als ze er in Duitsland één hebben, laat dan een onafhankelijke ‘fahrender Richter’ hier een bindende uitspraak over doen. Het zou toch zonde zijn als dit mooie plekje er straks niet meer is.

4 observations on “Benodigd: een rijdende rechter
    1. Blogger

      Er wordt al bijna twintig jaar gesteggeld over deze panden, las ik. Tot aan de rechter toe, maar al die strijd heeft niets veranderd aan het verval van die panden. Ze worden gewoon niet onderhouden en de hele wereld krijgt de schuld.

       
      Reply
    1. Blogger

      Dit is zo’n plek waar ik zeker één keer in de maand langs rijd en dan denk: hier moet ik nog een foto van maken. Na anderhalf jaar eindelijk gedaan en meteen uitgezocht wat daar speelde. Een mooi onderwerp voor een televisieprogramma, maar alleen als Frans Bromet hem zou maken. “Was passiert hier?” 😉

       
      Reply

Leave Your Observation

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: