Duiventillen
27 januari 2016
Duiventillen.
Bovenstaande is geen echte, maar een kunstwerk van de kunstenaar en ziekenhuismedewerker Henk Bralts. Hat staat voor de ingang van de poliklinieken van het Sint Jansdal in Dronten. Drie ingangen heeft deze til en ze staan voor de drie vestigingen van het oorspronkelijk Harderwijkse ziekenhuis. Op site van het ziekenhuis vind je er meer over, als je het echt wilt weten.
Maar waarom een duiventil of….waarom duiven?
De duiventil: waarschijnlijk genoemd naar het valdeurtje waardoor de duif wel naar binnen kan, maar niet naar buiten. De duif moet dit deurtje zelf optillen, vandaar een til. Aldus de Etymologiebank.
Duiven waren in een ver verleden de analoge mailservers van hun tijd. Ze werden gehouden als postduif – maar vast ook voor consumptie. En als je iets betekende in de wereld en je had een kasteel, dan liet je daar een grote duiventil bij plaatsen.
Links de duiventil van Huis Doorn, de laatste woonplaats van de gevluchte Duitse keizer Wilhelm.
Rechts die van kasteel Cannenburg in Vaassen.
De duiventil van Staverden, waar ’s nachts nog altijd de zwarte vrouwe rondwaart.
En vermoedelijk de duiventil van Kasteel Vanenburg in Putten…hoewel ik twijfel. Hij staat een eind van het kasteel af, maar bevindt zich mogelijk wel op het landgoed.
En waarom duiven? Welnu: Sint Jan, ook wel Johannes de Doper, was er ooit bij toen de Heilige Geest zich als duif manifesteerde en op het hoofd van J.C. landde. En dat deed hij schijnbaar zo goed dat het Sint Jansdal de duif in zijn logo heeft opgenomen.
Nu kom ik uit een RK-dorp met een Sint Jansbasiliek, een Sint Janskerkhof, een Sint Jansschool en de enige Sint Jansprocessie boven de rivieren. Maar een relatie met duiven wordt daar nergens gelegd. De duivenact heeft in Laren blijkbaar geen indruk gemaakt…
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik zelf geen kerkelijke opvoeding heb gehad en de basiliek dus nooit om religieuze redenen heb bezocht. Dus ik weet niet zeker of er niet ergens in een donker hoekje een gebedsplekje staat waar een duif aanbeden kan worden. Duiven heb ik wel dood aangetroffen op het dak van de basiliek, maar dat was in de jaren dat ik nog tegen een regenpijp op kon klimmen, terwijl ik daar eigenlijk niets te zoeken had.
Nu ja, die Johannes de doper, of Sint Jan, is volgens de legende dichter bij Laren geweest dan bij Harderwijk, maar niet als duif….en dat komt in mijn volgende blog aan bod.
Ben heel benieuwd naar het vervolg van duivenkot naar onze heilige
Johannes de Doper.De duif wordt vaak afgebeeld terwijl Jezus gedoopt
wordt door Johannes.Als vredesduif-symbool.Maar jij weet vast meer
Robert,door het uitgespit te hebben als onderbouw naar het vervolg.
gr Jeff
Toch heb ik het niet goed uitgespit en helemaal niet begrepen. Is ook lang geleden gebeurd allemaal. Poging tot rectificering:
Johannes manifesteerde zich niet als duif, maar de heilige geest deed dat. Door als duif op het hoofd van J.C. te landen, overtuigde hij Johannes ervan te maken te hebben met de zoon van God. En dat was nodig, omdat Johannes twijfelde of hij deze man wel moest dopen.
Weet dus dat er wat gaande is als er een duif op je hoofd landt Jeff! Niet omkijken en stug doorlopen zou ik zeggen, je weet hoe het met J.C. is afgelopen 😉
Excuus voor deze verkeerde voorstelling van zaken!
Groet,
Robert
Ik heb het verhaal inmiddels ook al aangepast 😉
Ben je ook nog naar Jan vernoemd?
Ik heet voluit Robbert-Jan.
Mooi blog weer!
Vrolijke groet,
Nee, ik heet niet meer dan Robert. Mijn ouders zijn geen Laarders en waren sowieso niet Rooms en helemaal niet kerkelijk.
Ik bezocht een openbare school en eigenlijk is dat hele roomse leven aan me voorbij gegaan.
Maar ik heb natuurlijk wel wat kattenkwaad uitgehaald in die grote kerk en die processie….die ben ik meerdere malen tegengekomen op de hele vroege zondagmorgen als ik terugkwam van een nacht doorhalen in Hilversum.
En dan denk je werkelijk een mirakel mee te maken 😉
Dank! en groet