Loading...
X

Eva zegt: absurdistische dialoog met de NS-virtuele assistent

Trein Almere Lelystad vv

Tja, ik ben een vijftiger en een verstokt automobilist. Openbaar vervoer rond mijn woonplaats is nu eenmaal niet best en de afstanden die ik afleg zijn groot. Maar soms moet je met de trein. Heb ik in geen jaren meer gedaan en er is nogal wat veranderd in de wereld, dat weet ik. Maar niet precies wat.

Dus ik wilde weten: hoe pak ik dat aan en wat kost me dat? NS-servicenummer gebeld en dan stuit je op een menu, waarin ik niet verder kwam. Gewoon omdat er geen optie in dat menu was, waaronder je de vraag kon stellen of je nog wel kaartjes kunt kopen op het station. En dan krijg je ook niemand aan de lijn.

Uitgeweken naar de virtuele assistent op de NS-site. Werd een lang en steeds absurdistischer ‘gesprek’ en eigenlijk wel vermakelijk:

 

EVA zegt:Welkom bij de klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

U zegt:Is het nog mogelijk om gewoon een kaartje te kopen retour Almere muziekwijk – Amsterdam CS en zo ja, wat kost dat? Een dagretour.

EVA zegt:Wilt u informatie over het kopen van treinkaartjes?

U zegt:ja

EVA zegt:U kunt een eenmalige OV-chipkaart kopen bij de NS-kaartautomaat of de NS-Servicebalie. Uw traject wordt op een eenmalige OV-chipkaart gezet waarmee u kunt in- en uitchecken bij alle treinvervoerders. Voor de eenmalige OV-chipkaart betaalt u een toeslag van € 1,-. Lees in het venster hiernaast meer informatie.

EVA zegt: Is uw vraag hiermee voldoende beantwoord?

U zegt:wat zijn dan de totaalkosten?

EVA zegt:Sorry, dat snapte ik even niet. Ik zou graag nog een keer van u willen horen waarmee ik u van dienst kan zijn.

U zegt:Ik wil van almere muziekwijk naar amstedam centraal heen en terug op dezelfde dag. Wat kost me dat?

EVA zegt:Ik kan de vertrektijden en prijzen niet voor u opzoeken. U kunt deze vinden in de Reisplanner of in onze app de Reisplanner Xtra. Hier vindt u een actueel overzicht van de vertrek- en aankomsttijden en een overzicht van alle tarieven, ook van de abonnementen.

EVA zegt: Is uw vraag hiermee voldoende beantwoord?

U zegt:Nee, ik begrijp het systeem niet. Kan ik gewoon een kaartje kopen?

EVA zegt:Mijn excuses. Mijn collega’s kunnen u verder helpen. NS Klantenservice is op dit moment geopend en bereikbaar via 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt ook een reactie achterlaten op het NS Serviceforum. Is er nog iets anders waarmee ik u van dienst kan zijn?

U zegt:Volgens mij heb ik die net gebeld, maar hebben ze geen optie in het menu voor deze vraag.

EVA zegt:Wat wilt u vragen?

U zegt:Wat ik u zojuist vraag

EVA zegt:Ik heb er even moeite mee. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?

U zegt:Geweldig deze dienstverlening. Dank!

EVA zegt:Ik weet hier helaas niets over. Sorry, maar ik kom er echt niet uit. Ik raad u dan ook aan om alsnog contact op te nemen met de klantenservice. Wilt u dat?

U zegt:jawel, ik zal probere het telefonische keuzemenu te begrijpen. Dank!

EVA zegt:NS Klantenservice is op dit moment geopend en bereikbaar via 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt ook een reactie achterlaten op het NS Serviceforum. Is er nog iets anders waarmee ik u van dienst kan zijn?

U zegt:nee dank u

EVA zegt:Ok, dan zijn we volgens mij klaar nu. NS is benieuwd naar uw mening over deze geautomatiseerde chat.

EVA zegt: Als u de Virtuele Assistent van NS middels een rapportcijfer (1 t/m 10) zou moeten beoordelen, wat voor cijfer zou u de Virtuele Assistent dan geven?

U zegt:2

EVA zegt:Dank u voor het cijfer. Sorry dat ik u dan nog een vraag stel, maar zou u een toelichting kunnen geven op dit slechte cijfer? Op die manier kunnen wij onze service verbeteren.

U zegt:Dit cijfer staat voor uw hele service. Ik heb het servicenummer gebeld . In de menuopties die je dan geboden krijgt, is er geen enkele die van toepassing is op mijn vraag. Ik heb geen OV-chipkaart, reis normaal nooit met de trein en moet komende week …

EVA zegt:Dank voor het geven van een toelichting. Beantwoord tot slot deze laatste vraag met ja of nee. Is de vraag die u heeft gesteld aan de Virtuele Assistent beantwoord?

U zegt:tweemaal naar amsterdam. Ik wil alleen maar weten, hoe ik aan een kaartje kom en wat me dat kost

EVA zegt:Bedankt. Tot ziens en nog een fijne dag!

EVA zegt: Wilt u weten wat de prijs is van een treinkaartje?

U zegt:Nu kunnen jullie van mij , hoe zeg je dat op z’n Amsterdams, de ….goed weekend krijgen. Ik ga deze volledige tekst publiceren in mijn blog.

EVA zegt:Hmm, ik heb u niet helemaal begrepen. Ik begrijp het niet helemaal. U wilt weten wat een treinkaartje kost?

U zegt:Groet!

EVA zegt:Ik begrijp het niet helemaal. Wilt u weten wat de prijs is van een treinkaartje?

 

12 observations on “Eva zegt: absurdistische dialoog met de NS-virtuele assistent
    1. Blogger

      Haha…ik moet nog. Twee maal, volgende week. De buren hebben het me uitgelegd en hun OV-chipkaart geleend. Ik ben nu al aan het oefenen: koelkast open: inchecken. Koelkast dicht: uitchecken…..inchecken, uitchecken. Wat hebben we het leven toch overzichtelijk gemaakt 🙂

       
      Reply
  1. Jeff

    Hahaha retour 12.80,Kostelijk verslag.Leve de digitale service.
    Makkelijker kunnen we het niet maken 🙂
    gr Jeff

     
    Reply
    1. Blogger

      Lach maar, voor jou is het gesneden koek he? 😉 Eigenlijk is het verhaal nog veel erger.
      Ik informeerde via de P+R site van Amsterdam bij het daarvoor aangegeven nummer hoe de P+R regeling nu eigenlijk werkte.
      Dat werd me uit die site namelijk niet goed duidelijk. De overigens zeer aardige dame van de gemeente begreep de site en daarmee de regeling aanvankelijk ook niet. Na veel heen en weer bellen en verder zoeken op de site, kwamen we er eindelijk achter……. En toen dacht ik: het is misschien veel eenvoudiger om de trein nemen 🙂

       
      Reply
      1. Rob Alberts

        Met P+R krijg je in Amsterdam toch een gratis 24 uurs-kaartje voor het lokale vervoer of de mogelijkheid om voor heel weinig een ov-fiets te gebruiken?

        Het treinavontuur vind ik leuker. Ik ben benieuwd wat je daar over gaat schrijven.

        De invoering van de studentenkaart heeft veel Nederlanders het (on-)gemak en de voor- of nadelen van het ov duidelijk gemaakt. De autoverslaafden ov-onwetenden zijn allemaal van een oudere leeftijd.

        Wel geef ik direct toe dat wij in Nederland iets onmogelijks en moeilijks weten te maken van zoiets makkelijk en eenvoudig als het gebruik van bussen, trammen en treinen.

        Vrolijke groet,

         
        Reply
        1. Blogger

          Ik probeer het kort uit te leggen 😉 In Utrecht betaal je 5 euro vooruit en je bent klaar. Je parkeert, trekt een kaartje en je laat hem zien aan de buschauffeur en karren maar. En datzelfde kaartje gebruik je om de parkeergarage te verlaten. In Amsterdam…….
          Zijn de parkeerkosten 8 euro en ov-kosten 5. Dertien in totaal dus.
          Je betaalt achteraf én je moet in- en uitchecken met je ov-kaartje anders wordt het nog ingewikkelder. Twee kaartjes dus, ingewikkelder en bijna drie keer duurder dan in Utrecht.
          OV-fiets sluit helaas niet meer aan bij de souplesse van één van mijn knieën.
          Dat treinavontuur zou overigens goed moeten gaan, maar ik neem voor de zekerheid mijn fototoestel mee…..zodat ik als het nodig is kan bloggen met pixels.

           
          Reply
          1. Rob Alberts

            Ja, als het zo in elkaar zit raad ik Utrecht aan als bestemming en Amsterdam als te vermijden stad.

            De mooie, leuke plekjes uit mijn omgeving die ik beschrijf gaan dan wel aan jouw neus voorbij.

            Sterkte met je knieën!

            Vriendelijke groet,

             
          2. Blogger

            Het gaat om de binnensteden dan he? Tenzij er zich geologische merkwaardigheden gaan voordoen in die omgeving, zit jij nog gewoon in Zuidoost. En om die omgeving te bezoeken heb ik geen openbaar vervoer nodig. Dus kom maar op met je mooie plekjes!

             
  2. Arend-Jan

    Ik denk dat ‘Eva’ bij Adam aan uithuilen is van je vragen….

    Wij leven tegenwoordig in een tijdperk waar alles heel gemakkelijk gaat. Nou ja…, gemakkelijk? Een simpele vraag of een probleem voor leggen kan al niet meer.
    Maar mag ik je op wijzen dat je bij de NS een E-ticket kunt kopen. Thuis op je pc en dan op de website van NS een kaartje bestellen voor het traject wat je wilt reizen. Betalen via het internet en je krijgt hierna een email en je kunt je ticket thuis uitprinten. Het mooie daarvan is… Je naam staat er op. Door jou gesigneerd. Kijk op het volgende; https://www.ns.nl/producten
    Ik wens je een goede treinreis. Ga je eerste klas of tweede klas reizen?

     
    Reply
    1. Blogger

      Dat is ook een goeie tip Arend-Jan, dank je! Ik zal eens op de site kijken hoe dat werkt en het in mijn favorieten opslaan. Voor nu ben ik gered met de OV-chipkaart van mijn buurman, maar je zal zien dat ik volgend jaar weer eens met de trein moet. Tweede klas natuurlijk, hoewel ik niet uitsluit dat ik zonder erg in een verkeerde wagon ga zitten 🙂

       
      Reply
      1. Rob Alberts

        Met een beetje geluk kom je in een stilte coupe terecht.
        En als je mazzel hebt begrijpen de andere reizigers dat ze stil moeten zijn.
        Kun je helemaal rustig van je reis en het uitzicht genieten.
        Met je camera op de juiste stand kun je door het raam landschapsfoto’s maken.

        Fijne reis!

        Zonnige zaterdag groet,

         
        Reply
        1. Blogger

          Dinsdag in stilte en donderdag…..in gezelschap van drommen Sail bezoekers.
          Jammer dat ik uitgerekend donderdag de hele dag moet binnen zitten.
          Dank je wel en een goed weekend!

           
          Reply

Leave Your Observation

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: