Loading...
X

Schone rijders

Schone rijders‘Het wordt een schone tour dit jaar…!” had de schim van een renner me toegeroepen voordat hij verdween in de bossen bij Drie op de Veluwe. Zie mijn blog van 23 mei jl. Eigenlijk was zijn boodschap wel duidelijk. Hij had het niet over doping. Een frisse nieuwe generatie zit nu in het peloton en die zal  hebben geleerd van zijn voorgangers. Over dopinggebruik door deze renners horen we pas over 10 jaar weer.

Nee, de renner bedoelde: het wordt een groene Tour dit jaar. Niet voor niets dat ik hem tegenkwam op de Veluwe. En  inderdaad de Tourorganisatie A.S.O. (Amaury Sport Organisation) legt dit jaar sterk de nadruk op wat zij zelf noemt: ‘duurzame ontwikkeling’.

Dat betekent minder brandstofverbruik en CO2 uitstoot tijdens de Tour de France: in de volgkaravaan moet gecarpoold worden om het aantal auto’s te beperken en de maximumsnelheid van auto’s en motoren op het parcours wordt 80 kilometer per uur.

Om zwerfvuil tegen te gaan krijgen de renners extra zakjes in hun tenue om hun lege verpakkingen en drinkflesjes in op te bergen. En de organiserende gemeenten, zoals Utrecht tijdens de ‘Grand Depart’, moeten op eigen kosten containers en afvalbakken langs het parcours plaatsen, het afval gesorteerd afvoeren en rapporteren aan de A.S.O. over de hoeveelheid afval die is verwerkt.

A.S.O zelf doet overigens niet aan het openbaren van cijfers die de Tour in een milieuonvriendelijk daglicht kunnen stellen en verstrekt bijvoorbeeld geen exacte cijfers over het aantal voertuigen dat bij de tour de France betrokken is.

Dan doe ik er na een uurtje googlen maar eens een gooi naar:

  • De gemeente Utrecht is contractueel verplicht om parkeerruimte beschikbaar te stellen aan rond de 2000 auto’s, waarmee de organisatie naar ons land komt. Een groot deel van die auto’s wordt ingezet voor het volgen van de etappes door ploegleiding, VIP’s, verslaggeving. En bij iedere etappeverplaatsing moeten al deze auto’s weer de weg op om de volgende startplaats te bereiken.
  • De reclamekaravaan bestaat uit ongeveer 160 versierde auto’s, motoren en trucks. Zij moeten de feestvreugde bij het publiek aanwakkeren en geven daarbij gedurende de hele Tour voor zestien miljoen euro aan cadeaus weg van 33 sponsoren in een drie kwartier durende optocht. Een groot deel van deze cadeaus of hun verpakkingsmateriaal verdwijnt nog diezelfde dag – is te hopen – in het gescheiden afvalcircuit van de organiserende gemeenten.
  • Tijdens de tijdrit rijdt er met elke renner een auto mee, dus dat komt deze zaterdag neer op 198 volgauto’s.
  • Tijdens de touretappes rijden er gemiddeld 260 cameramensen mee, voor een groot deel op de motor. Daarnaast rijden er motoren met (radio-)verslaggevers en fotografen en is er een onbekend aantal auto’s en motoren van politie en verkeersregelaars op het parcours om de etappe in goede banen te leiden.
  • De tour wordt minimaal gevolgd door vier helikopters en twee verbindingsvliegtuigen om de uitzendingen mogelijk te maken. Hoe dat werkt kan je zien op de site Cyclingtips. Volgens de site van Vliegveld Hilversum, waarvandaan de helikopters opstijgen, zijn het deze zaterdag zelfs zeven helikopters en 4 vliegtuigen. Mogelijk wordt ook een aantal van deze helikopters ingezet voor een handje vol VIP’s, dat diep in de buidel tast om de Tour vanuit de lucht te kunnen volgen.

Tja…..en dan heb ik het nog niet eens over de mobiliteit die dit evenement dagelijks genereert. Miljoenen mensen zoeken de finish- en startplaatsen op; duizenden campers volgen de tour en staan dagelijks gestald op een plek langs het parcours en reizen de volgende dag weer af naar een andere plek.

Het is een prachtsport, ik houd ervan en geniet van de beelden die ik ieder jaar voorgeschoteld krijg.  En de renners, schoon of niet, verrichten hun inspanning zonder noemenswaardige milieubelasting.

Juist daarom had ik me nooit zo gerealiseerd dat ik naar een sport zat te kijken, die waarschijnlijk zelfs stukken vervuilender is dan bijvoorbeeld de voor mij veel te lawaaiige auto- en motorsport. En ik heb het nu alleen over de Tour de France, maar er bestaan ook nog de klassieke dagkoersen en de rondes van Italië, Spanje, België, Zwitserland, Eneco Tour et cetera et cetera…….tel al die milieugevolgen eens bij elkaar op. Ik zou het uitzoeken, beloofde ik in mijn blog van eind mei. Welnu, dat heb ik gedaan voor zo ver mogelijk. Nu heb ik het van me afgeschreven en steek ik de komende dagen mijn kop weer in het zand.

Vanaf het lanceren van deze ‘post’ geniet ik gewoon drie weken lang van de beelden van Tour de France 2015!!!!

Maar stiekem ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de milieugevolgen die dit soort populaire en met grote belangen omgeven commerciële sporten hebben. Misschien tijd voor een structureel onderzoek, wereldwijd, dat jaarlijks wordt afgesloten met de publicatie van een ranglijst met de meest vervuilende sportevenementen ter wereld. Wat dan moet leiden tot een  competitie onder de evenementenorganisaties om ieder jaar weer lager op die ranglijst te eindigen.

8 observations on “Schone rijders
  1. jeff

    Rest afval- vervuiling- milieu- uitstoot- CO2, het is allemaal tijdelijk deze paar maanden,
    Dus laten we gewoon genieten ! Flinke tekst Robert,maar is hier op moment 28 gr in huis
    en het is nog maar 9 uur. Maar klagen doe ik niet,normaal gaan we voor dit weer naar
    buitenland, Ja toch
    Verkoelend weekend met de tour
    Jeff

     
    Reply
    1. Blogger

      Meer tekst dan pixels Jeff, helemaal eens. Doe ik ook niet te vaak, maar ik wilde het even kwijt.
      Een soort aflaat denk ik, al ben ik niet religieus en Du Moulin – wat een schitterend ‘groene’ naam – heeft de rit toch niet gewonnen. En ja die warmte…vast en zeker broeikaseffect, ondanks mijn waarschuwingen 🙂 Momenteel, zeven uur ’s avonds, 27 graden binnen.
      Ik hoef nu even niet met vakantie, ’t is prima hier!

       
      Reply
  2. Björn Roose

    Kritisch durven kijken naar wat achter het decor zit van je geliefde bezigheid/sport/kijkverdrijf: het is niet iedereen gegeven, maar het is zeker altijd van doen als er gegooid wordt met termen als “duurzaam”, “schoon”, “milieuvriendelijk” en dergelijke meer. Ga er maar van uit dat alles wat zwaar gemediatiseerd wordt en/of waar duizenden mensen op afkomen een ramp is voor het milieu. Anderzijds: alle beetjes helpen en als de renners zélf het goede voorbeeld geven wat betreft het op de openbare weg gooien van hun rommel, gaan wielertoeristen hen misschien volgen (dat doen ze ook in zoveel andere dingen). Da’s dan weer mooi meegenomen.

     
    Reply
    1. Blogger

      Ik hoop het met je mee dat goed voorbeeld door de renners doet volgen, maar het zwerfvuil – hoe hinderlijk ook – is natuurlijk klein bier t.o.v. de CO2 uitstoot in zo’n grote ronde en de aanpak daarvan zie ik vooral als een maatregel ‘voor de bühne’. Ook wel een spannende trouwens:in een tijd waarin de renners met steeds aerodynamischer en lichter materiaal de weg op worden gestuurd, waarbij microgrammen van schroefjes en moertjes worden afgeveild en de luchtweerstand wordt geminimaliseerd door alle kabels in de frames weg te werken….en dan moeten ze wel hun afval meetorsen als grote bochels in hun gestroomlijnde wielertenues… Maar ja, Du Moulin voor vandaag als beste windvanger ingeschat…..heeft het niet gered.

       
      Reply
  3. Arend-Jan

    Waar mensen zijn wordt afval en rommel geproduceerd. Bij evenementen zoals het in jou verhaal, daar wordt helemaal afval geproduceerd. Ook bij andere evenementen, bij wat voor activiteit dan ook. Afval scheiden, ja zinvol. Maar met ons allen samen minder afval produceren? Nee, dat lukt ons niet.
    Besparen op fossiele brandstoffen en dan bedoel ik minder energie gebruiken? Nee, dat doen wij met ons allen ook niet. Energie besparende maatregelen? Ook zinvol, maar volgens mij hebben wij mensen steeds méér apparaten die energiezuinig zijn en dan komt er nog meer van dat soort apparaten bij.
    Ik doe je een tip en ga dit uitvoeren. Ga op een avond op een terras zitten waar terrasverwarming aanwezig is, neem een biertje en bedenk dan; mijn vest of dikke trui heb ik nu niet nodig. De terrasverwarming verwarmt het buitenlucht voor mij… Proost!

     
    Reply
    1. Blogger

      Proost Arend-Jan! En ik hef nu een biertje dat hoogstwaarschijnlijk gekoeld is door groene stroom, opgewekt door die geweldige windmolens bij ons….en het zou me niet verbazen, dat, als we in Zeewolde verwarmde terrassen hebben – ik bezoek ze nooit – dat die gloei-elementen op die terrassen ook met groene stroom gevoed worden.

       
      Reply
    1. Blogger

      Dank je! Groet vanuit ‘code geel’….ik heb weer een onderwerp om voor op pad te gaan 🙂

       
      Reply

Leave Your Observation

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *